نامه ACS امروز به دستم رسید

15 05 2010

انجمن کامپیوتر استرالیا

این هم اون سطوری که 5 ماه منتظرش بودیم در نامه دریافتی از ACS :

For the purpose of your application you have as of november 2009 satisfied the requirements of the ACS PIM2, Group B

Your skills have been assessed to be suitable for migration under 2231-79(C++/C#/C) of the ASCO Code, being the skilled occupation indicated that you intend to nominate in a general skilled migration application

مرحله  اول 5 ماه طول کشید، وای به حال مراحل بعدی، برم  سروقت IELTS ببینیم چی میشه.

از دوستانی که تا اینجای کار همراهی و کمک کردن تشکر ویژه میشود.





ACS نتیجه ارزیابی را ارسال کرد

13 05 2010

انجمن کامپیوتر استرالیابالاخره بعد از 5 ماه و ارسال یک ایمیل پیگیری در 1 ماه گذشته ACS یه تکونی به خودش داد و پاسخ ما رو توسط پست ارسال کرد و 20 روز طول میکشه تا به دستمون برسه و ببینیم چه آشی برامون پختن. در این مدت من که خودم رو زدم به بی خیالی و زیاد پیگیر قضیه نبودم و فقط یک بار یک ایمیل پیگیری ارسال کردم، و بعد از ارسال ایمیل پیگیری یه تغییری در وضعیت پرونده من ایجاد شد و پرونده به شخص دیگری ارجاع شد و حالا هم نتیجه رو از طریق پست ارسال کردن. به محض اینکه نتیجه به دستم رسید حتما نتیجه رو اعلام میکنم چون مورد ما یک مورد خاص و بحث بر انگیز بوده و نتیجه اون حائز اهمیت برای خیلی از دوستان خواهد بود. چون من بدون ارائه مدرک دانشگاهی و بدون RPL و فقط با ارائه مدارک Microsoft – MCPD و حداقل 8 سال سابقه کار اقدام کردم.





ای استرالیای کانگورو

8 02 2010
دوست خوبمون پرنده مهاجر همیشه خبرهای خوب میداد، ولی امسال مثل اینکه از این به بعد قراره خبرهای ناگوار برسونه، با تغییراتی که در زیر خواهید خوند، فاتحه من یکی که همین ابتدای کار خونده شد. تا ببینیم راه دیگه ای باز میشه یا نه.
اینم مطلب ناامید کننده ایشون:
بالاخره تغییراتی که منتظرش بودیم تا اول 2010 اعلام بشه دیروز اعلام شد و متاسفانه همونطوری که فکر کنم همه انتظار داشتیم، تقریبا به بدترین شکل ممکن هم این اتفاق افتاد. لیست کلی تغییرات اینا هستن:

    خیلی خبر های جالبی بودن نه؟! عملا می خوان مهاجرت رو تعطیل کنن اما ظاهرا روشون نمیشه رسما اعلام کنن. یکی دو جمله هم یه صورت خلاصه در هر مورد توضیح می دم:

    حذف کامل لیست MODL از تاریخ 8 ام فوریه

    از تاریخ 8 فوریه 2010، یعنی دقیقا همین امروز، چیزی به عنوان لیست MODL دیگه وجود نخواهد داشت و عملا امتیاز اضافی MODL حذف خواهد شد. علیرغم اینکه این نکته صراحتا در لیست تغییرات قید نشده، اما فهمیدنش زیاد سخت نیست که عملا با توجه به اینکه فقط کامپیوتری های MODL ای توی لیست CSL بودن، این تغییر دقیقا به معنی یه فاجعه واسه بچه های کامپیوتری هست. اونم اینکه تا اطلاع ثانوی خداحافظ استرالیا. حداقل از روش های عادی و بدون اسپانسر! البته دقت کنید که این قانون عطف به ماسبق نداره و فقط واسه بچه هایی اعمال میشه که از این به بعد قراره اقدام کنن و مطمئنا لازم به توضیح نیست که Assessment، اقدام جهت مهاجرت تلقی نمیشه.  نکته دیگه هم اینکه کسانی که Employer Sponsorship دارن مشمول حذف از MODL نخواهند شد.

    اعمال تغییرات کلی در SOL از نیمه سال 2010 و حذف کامل CSL از همون تاریخ

    لیست SOL هم قراره از نیمه 2010 کاملا تغییر کنه و با تغییر این لیست، CSL هم به طور کامل حذف خواهد شد. البته با توجه به اون مطلبی که عرض کردم، لیست CSL عملا الان هم واسه کامپیوتری ها حذف شده! البته این قانون هم عطف به ما سبق نمی شه.

    لغو پروسه کلیه پرونده هایی که قبل از اول سپتامبر 2007 لاج کردن

    این یکی دیگه خداست !!! به زبون خودمونی بگم تا بهتر متوجه بشید. اونایی که قبل از اول سپتامبر 2007 لاج کردن و بعد از 3 سال انتظار هنوز ویزاشون صادر نشده، به درک که صادر نشده. عمرشون تلف شده!؟ به جهنم که تلف شده! پول دادن؟ پولشون رو هم پس می دیم… اما از ویزا خبری نیست. خوش اومدین دادش !

    مهمترین نتیجه اخلاقی که می شه از این ماجرا گرفت اینه: به هیچ عنوان مهاجرت به استرالیا رو در شرایط موجود در اولویت زندگی قرار ندید.  چون اولا خیلی راحت ممکنه سال 2007 اقدام کرده باشید اما تا 2010 ویزا نداشته باشید و تازه… بعد از 3 سال هم ممکنه بهتون بگن خوش اومدی! نکته جالب تر می دونید چیه؟ اینکه حتی اگه الان پرونده شون در مرحله نهایی باشه و آفیسر مدیکال و سوء پیشینه رو هم ازشون خواسته باشه باز هم فرقی نمی کنه. پرونده شون عملا در همین نقطه بسته می شه!  واسه تکمیل شدن خبرهای خوب شاید بد نباشه که بدونید چند وقت پیش ویزای یکی از بچه ها بعد از 44 ماه اومد. و جالب اینجاست که هرگز بهش نگفتن چرا 44 ماه کارت طول کشیده !!

    تغییر سیستم امتیاز بندی ویزای تخصص

    سیستم امتیاز بندی هم ممکنه که در نیمه اول 2010 شامل یه سری تغییرات بشه. هنوز معلوم نیست چه تغییراتی قراره اعمال بشه اما می شه پیش بینی کرد. احتمالا حداقل امتیاز از 120 به 2000 تغییر می کنه و این امتیاز هم فقط به کسانی داده می شه که کمتر از 7 سال داشته باشن، 27 سال سابقه کار پیوسته داشته باشن و IELTS رو هم 9 گرفته باشن!

    و اما آخرین مطلب. طبق ادعای حضرات، تغییراتی که در لیست اولویت ها (Priority Processing List) اعمال می شه جزء قوانین محسوب نمی شن و تصمیمات مدیریتی هستن. به همین خاطر عطف به ما سبق در مورد این تغییرات معنایی نداره (منظور اینه که اعمال این قوانین واسه پرونده های قدیمی غیر قانونی نیست) و عملا  هر زمانی که تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ بشه به صورت کاملا قانونی!!!!! واسه همه اعمال خواهد شد. کما اینکه دیدیم تا امروز هم دقیقا همینطور بوده و اصلا هم اهمیت نداره که این تصمیمات کوچیک مدیریتی دفعه قبل عملا پرونده اکثر افراد رو حداقل تا 2012 معلق کرده. حالا با توجه با اینکه لیست CSL کلا قراره از نیمه دوم 2010 حذف بشه و عملا این لیست تنها کورسوی امید واسه خیلی از آدما مثل بنده هست… خودتون حدس بزنید به احتمال 99 درصد تغییرات بعدی می تونه شامل چه مواردی باشه! ضمن اینکه همین الان هم به نظر من زیاد اوضاع فرقی نمی کنه. اصلا کی می دونه که این اولویت ها یعنی چی؟ مثلا من که در اولویت چهارم هستم معنیش اینه که تا قیامت هم اگه بشینم و از سه گروه قبلی متقاضی جدید اقدام کنه، اونها  باز هم در اولویت هستن؟ آیا هیچ بازه زمانی مشخصی واسه اعمال اولویت ها تعریف شده؟ هیچ کدوم از این موارد متاسفانه شفاف نیستن و کاملا مشخصه طوری طراحی شدن که دستشون کاملا واسه عمل کردن باز باشه.

    برم گم شم که دیگه حوصله نوشتن ندارم… اگه سئوالی داشتید بپرسید. این هم لینک خبرهای خوبی که خوندید:





    تغییر و تحولات 2010 در ACS

    3 02 2010

    عموما با شروع سال جدید با بررسی وضعیت سال گذشته تغییرات و تحولاتی در قوانین برای کاستن از مشکلات و بعضی مواقع هم برای کاشتن مشکلات ایجاد میشه، با توجه به پست جدید که دوست خوبمون پرنده مهاجر در وبلاگش ارسال کرده است، ACS تریپ جدیدی را برای بررسی پرونده های مهاجرتی درنظر گرفته که راهنمای این تریپ جدید که در دسامبر 2009 منتشر شده است رو می تونید از اینجا دانلود کنید، البته با توجه به نگاه سریعی که من به راهنما کردم این روش جدید رو مثبت ارزیابی میکنم و سئوالات خیلی از دوستان در این راهنما  به روشنی پاسخ داده شده است.

    در ادامه مطلب پرنده مهاجر را عینا در اینجا نقل میکنم.

    Pre-application Skills Assessment یا PASA عنوان جدیدی هست که ACS واسه پروسه بررسی پرونده های مهاجرتی در نظر گرفته. البته ماجرا فقط عوض کردن عنوان داستان نیست. کل فرم ها تقریبا کاملا عوض شدن و کد گذاری همشون هم تغییر کرده. مثلا اون فرم اصلی شده فرم PASA 1.0 و فرم RPL هم شده فرم PASA 2.0. به جز بهتر شدن وضعیت فرم ها، نکته بسیار مفید این تغییرات جامع تر شدن و قابل فهم تر شدن کتابچه راهنمای عمومی ACS هست که به نظر من بسیار تغییرات مثبتی داشته. خیلی چیزا رو با زبون بسیار ساده تر نوشتن و دیگه واسه فهمیدن قوانین نیازی به تحلیل و بررسی تفاسیر مختلف از اونها نیست.به عنوان مثال به طور واضح اعلام کردن که افرادی با مدارک غیر آکادمیک دقیقا باید چه کار کنن و مدارکی مثل MCSE و غیره رو چطور باید واسه ACS ارسال کنن. اینکه توضیح دادن وقتی محل کار یا تحصیلی که در اونجا کار یا تحصیل میکردین دیگه وجود ندارن، واسه ارسال سابقه شون چه کار باید انجام بدین. اینکه افرادی که خودشون صاحب کار خودشونن دقیقا چه روندی رو باید طی کنن و یا اینکه ماجرای عضویت در ACS کاملا با داستان PASA فرق می کنه و هیچ ربطی به هم ندارن (البته نه اینکه هیچ ربطی ندارن،مجزا هستن. مثلا کسی که عضو باشه و بخواد واسه مهاجرت اقدام کنه باید روند PASA رو حتما طی کنه) و کلی چیزای دیگه. پیشنهاد می کنم یه نگاهی به این راهنما بندازید. حتی اونایی که مرحله Assessment رو پشت سر گذاشتن. نکات جالبی توش نوشته که حتما به درد هممون می خوره.

    ضمنا فایل راهنمای جدید رو هم می تونید از اینجا دانلود کنید. البته نمی دونم این تغییرات چقدر جدید هستن! به هر حال من که همین الان دیدمشون. واسه ما که جدید بود آقا جان… چیه!؟ جدید بود دیگه… به من می گی عقب افتاده!؟

    گویا اختلافات من و پرنده مهاجر به سلامتی حل شده و پرنده مهاجر در ادامه گفته است :
    چند وقت پیش در مورد یه مطلبی با بردیا اختلاف نظر داشتیم که خوشبختانه با انتشار راهنمای جدید ACS این مشکل تقریبا حل شده. سئوال این بود که آیا دوستانی که مدرک دانشگاهی مرتبط با ICT ندارن ولی مدارک معتبر دیگه ای مثل مدارک Microsoft رو دارن آیا می تونن از طریق عادی اقدام کنن یا اینکه باید حتما از طریق RPL پیش برن؟ قبلا هر چی در قوانین جستجو کردم مطلب قابل ارجاعی در این زمینه پیدا نکردم و نظر من این بود که با توجه به قوانین، این دوستان هم باید از طریق RPL اقدام کنن. اما ظاهرا بردیا درست می گفت. می شه  در این شرایط به صورت عادی هم اقدام کرد و با داشتن حداقل 6 سال سابقه کاری مرتبط دیگه نیازی به اقدام کردن از طریق RPL نیست.





    موسسه آموزش زبان آفرینش

    11 01 2010

    موسسه زبان آفرینش یکی از موسسات آموزشی زبان انگلیسی تهران است که در آن بصورت تخصصی دوره های مختلف IELTS تدریس و آموزش داده میشود. من در این موسسه در حال آماده شدن برای آزمون IELTS میباشم و در این پست در خصوص این آموزشگاه اطلاعاتی رو به شما انتقال می دهم.

    در موسسه زبان آفرینش کلاسها به سه سطح Pre1 و Pre2 و IELTS تقسیم شده اند. در هنگامی که به این موسسه برای فراگیری IELTS مراجعه میکنید از شما یک آزمون تعیین سطح گرفته میشود که در این آزمون شما در 4 بخش Reading , Writing , Listening , Speaking مورد تعیین سطح قرار می گیرید و این آزمون تعیین سطح تقریباً مشابه امتحان IELTS میباشد. پس از تعیین سطح در صورتیکه شما صلاحیت حضور در یکی از سطوح ذکر شده را داشته باشید در این موسسه و در سطحی که قرار گرفته‌اید ثبت نام نموده و دوره های آموزشی خود را آغاز نمایید و در صورتیکه امتیاز لازم را بدست نیاورید شما در سطح پایینتری قرار دارید و شما را به مطالعه زبان در سایر آموزشگاهها راهنمایی میکنند تا اینکه سطح خود را حداقل به سطح Pre1 برسانید. لازم به ذکر است که آزمون تعیین سطح این موسسه رایگان بوده و از این بابت مبلغی از شما دریافت نخواهد شد.

    بنظر من موسسه زبان آفرینش یکی از فعالترین سایتهای اینترنتی را در این زمینه دارد که در سایتشان اطلاعات خوبی در مورد آیتلس و زمان برگزاری کلاسها، ثبت نام برای آزمونهای تعیین سطح، ثبت نام برای آزمونهای آمادگی آزمون آیتلس و سایر اطلاعات موردنیاز شما وجود دارد. این موسسه کلاسهای خود را بصورت (فشرده)  و (3 روز در هفته) و (آخر هفته) و (دوره ويژه فشرده نوروز) برگزار میکند و با توجه به موقعیت زمانی خود میتوانید یکی از این زمانها را برای ثبت نام انتخاب نمایید، همچنین هزینه هر دوره در زمان نگارش این مطلب به شرح ذیل بوده است :

    • Pre1 ،  ریال 1/200/000
    • Pre2 ،  ریال 1/400/000
    • IELTS ،  ریال 2/730/000

    این آموزشگاه دارای دو شعبه در تهران می باشد که یک شعبه آن در میدان ولیعصر و شعبه دیگر آن در میدان ونک واقع شده است و به نظر من اساتید قابل قبولی در سطح IELTS در این آموزشگاه تدریس میکنند که البته در این زمینه بین علما اختلاف نظر وجود دارد، اساتیدی همچون دکتر فرهادی کیا و دکتر زارع  سطح آموزش آیتلس در این موسسه را به سطح قابل قبولی ارتقاء داده اند و همچنین آزمونهای آزمایشی IELTS این موسسه کمک زیادی را برای آمادگی بهتر شما در آزمون اصلی IELTS خواهد کرد. من در این پست قصد ندارم از این آموزشگاه تعریف و تمجید کنم و در ادامه به مشکلات و موارد مورد بحث در این آموزشگاه می پردازم.

    یکی از اشکالاتی که برخی نسبت به این موسسه میگیرند این است که اساتید این موسسه در تمام سطوح در هنگام تدریس به هیچ عنوان فارسی صحبت نمیکنند و اجازه فارسی صحبت کردن را نیز به دانشجویان نمیدهند که این موضوع یکی از موارد قابل بحث در این موسسه آموزشی در بین دانشجویان میباشد، برخی با این مسئله مشکل دارند و برخی دیگر مثل من این مورد را مفید میدانند و از این مسئله اظهار رضایت میکنند.

    مورد دیگری که در این موسسه  قابل ذکر است فضای کوچک آموزشگاه و کم بودن کلاسها و شلوغ بودن برخی از کلاسها میباشد که این مورد بستگی مستقیم به شانس شما در هنگام ثبت نام دارد که تعداد پذیرش شده چه تعداد بوده است. هرچند به گفته خودشان محدودیت برای تعداد نفرات ثبت نام شده در هر کلاس در نظر گرفته اند ولی در عمل اینگونه نیست. همانطور که میدانید شلوغ بودن کلاسها کیفیت کار اساتید را برای تمرکز بر روی دانشجویان تقلیل میدهد. به عنوان مثال در کلاسهای Pre1 و Pre2 حتی در بعضی موارد 15 تا 20 نفر هم اگر ثبت نام کرده باشند دانشجو قرار میدهند و حتی در دوره های IELTS این تعداد به بالای 30 نفر هم خواهد رسید که این مسئله از نظر من بسیار مهم است که تعداد دانش آموزان در کلاسهای آموزش زبان نباید زیاد باشد که در کیفیت تدریس اساتید و یادگیری دانشجویان و همچنین زمانی که اساتید برای هر دانشجو تخصیص میدهند تاثیر مستقیم خواهد داشت. به نظر من این مشکل به دلیل فضای کوچک آموزشگاه آفرینش نسبت به سایر آموزشگاههای معتبر و پذیرش حداکثری دانشجو در این آموزشگاه میباشد.

    البته این نکته قابل ذکر است که در روزهای اول برگزاری کلاسها خیلی شلوغ است و هرچه کلاس پیش میرود تعداد فراریها بیشتر میشوند و کلاس خلوت تر میشود. هنوز دلیل فرار ثبت نام کنندگان با توجه به مبلغی که بابت شهریه پرداخت میکنند قابل درک نیست ولی فکر میکنم که عدم تعیین سطح دقیق و در یک سطح نبودن دانشجویان در هر دوره باعث فرار برخی که زبان انگلیسی ضعیف تری دارند می‌شود چون واقعا روزهای اول روزهای سختی برای برخی از افراد میباشد.

    با توجه به اینکه موسسات آموزشی دیگری در زمینه IELTS وجود دارد و آن موسسات نیز در سطوح مختلفی فعالیت میکنند لازم است در انتخاب آموزشگاه خود دقت و تحقیقات لازم را انجام دهید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و همچنین امیدوارم که این آموزشگاه با توجه به اهمیت دادن به دانشجویان، مشکلات و نقایص خود را رفع نماید

    و در آخر بنده به این نتیجه رسیده ام که  تقریبا با پرداخت مقداری بیشتر از هزینه های کلاسهای عمومی اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید میتوانید از اساتید خصوصی خوبی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید و بصورت خصوصی خود را برای آزمون IELTS آماده کنید که بهترین کار را انجام داده اید.





    بهترین نکات آزمون Listening آیلتس

    2 01 2010

    ترجمه شده از کتاب  Ace the IELTS

    آزمون Listening، چیزی است که معمولاً‌ افراد از آن هراس دارند. برای اینکه به ترس و هراس خود غلبه کنید، شروع به تماشای برنامه های تلویزیونی به زبان انگلیسی نمایید. این روش بهتر از گوش دادن به رادیو یا نوارهای صوتی انگلیسی است چون دیدن تصاویر به شما کمک می کند که آنچه که می شنوید را بهتر بفهمید.

    Listening، یک مهارت است، نه یک هدیه!

    بر اساس تجربیات من، Listening دست کم یک مهارت رشد یافته است. بنابراین اگر شما در این خصوص احساس ضعف می کنید، به نکات زیر توجه کنید. آنها به شما کمک می کنند که توانایی Listening خود را تقویت کنید. به یاد داشته باشید که هیچکس از ابتدا با این مهارت متولد نشده است. آن فقط یک نوع مهارت است که باید آن را بیاموزید. اگر فکر میکنید که Listening شما نیاز به پیشرفت ندارد، قسمت «به خود یک لغت بیاموزید» را رها کنید و به قسمت بعدی بروید.

    به خود یک لغت بیاموزید

    تنها راه بهبود دادن توانایی Listening این است که گوشهای خود را آموزش دهید تا لغاتی که در یک جمله می شنوند را جداسازی کنند و بفهمند. اغلب چیزی که شما می شنوید شبیه این است «بلبلبلبلبلبلبلبلبل…» که نمی توانید آنها را به لغات مجزایی بشکنید و به همین خاطر است که آنها هیچ احساسی به شما نمی دهند. برای آموزش خود، اخبار، سخنرانی ها، برنامه های تلویزیونی، فیلمها و نمونه تستهای listening مربوط به آزمون IELTS را ضبط کنید و با آنها تمرین کنید. پیشنهاد می کنم که یک MP3 Player تهیه کنید. چون شما می توانید به راحتی این فایلهای صوتی را در آن ذخیره کنید و به سادگی جملاتی که برایتان نا مفهوم است را دوباره Play کنید. MP3 Player ها کوچک و سبک هستند و شما می توانید از آن در زمانهای فراغت خود، زمانی که سوار اتوبوس یا مترو هستید یا پیاده روی می کنید آنرا همراه داشته باشید و تمرین کنید.

    ابتدا گوش کنید و هر چه می شنوید را به خاطر بسپارید و بعد از هر عبارت، پخش را متوقف کنید حتی اگر آن عبارت را متوجه نشده باشید. آن را در ذهن خود چندین بار تکرار کنید. سپس آنرا با صدای بلند بگویید. اگر شما معنای آن عبارت را در ابتدا فهمیده باشید، این تمرین تلفظ شما را قوت می بخشد. اگر شما معنای عبارت را در ابتدا
    نفهمیده باشید، این تمرین به شما فرصت بیشتری می دهد که آن را بهتر بشنوید، عبارت را به لغات تشکیل دهنده آن بشکنید و نسبت به آنها احساس پیدا کنید و اگر هنوز مشکل بودند، شما می توانید آن عبارت را دوباره گوش بدهید.

    تفاوت بزرگی بین «دیدن یک کلمه روی کاغذ» و «شنیدن» آن است. وقتی شما کلمه ای را میبینید به این معنی نیست که وقتی شما آن را بشنوید هم بتوانید آن را تشخیص بدهید. بنابراین هر لغتی که شما می بینید حداقل یکبار باید آن را بشنوید.

    دستورالعملها شما را از خطا مصون نگه می دارد

    هر قسمت از آزمون Listening دستورالعمل خودش را دارد. ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما واقعاً باید آنها را به دقت بخوانید. چرا؟ برای اینکه آنها دقیقاً به شما خواهند گفت که چه کاری با اطلاعات بکنید: چه تعداد لغاتی می توانید برای جواب استفاده کنید، آیا لازم است جدولی را تکمیل کنید؟ آیا لیستی از لغات وجود دارد که از بین آنها باید انتخاب کنید؟ چند چیز را باید نامگذاری کنید؟ و مانند آن. بنابراین وقتی به شما گفته می شود که جواب سه کلمه ای است، دقیقاً سه کلمه در جواب بنویسید چون در صورت نوشتن دو یا چهار کلمه در جواب، نمره 0 برای شما منظور می شود. برای روشن شدن موضوع، سناریوی زیر را بعنوان مثال در نظر بگیرید:

    گوینده در نوار می گوید:

    Well, if you are dieting, try to avoid fruits with lots of fructose like watermelon, mango, peaches or grapes

    سوال این است:

    «Name 2 fruits a person on a diet should not eat»

    جواب ممکن است: watermelon, mango یا «mango, peaches» یا هر ترکیبی از دو  قلم میوه ذکر شده باشد اما هرگز سه یا چهار قلم نخواهد بود. هر کس که در جواب بنویسد:
    «just in case» یا watermelon, mango, peaches, grapes برای این سوال نمره ای نخواهد گرفت.

    نکته: وقتی لغات شمارش می شوند، a و the هم به عنوان یک کلمه شمارش می شوند.

    دسته بندی کردن سوالات

    سوالات Listening در هر قسمت به گروههایی تقسیم شده است. بنابراین هر زمان شما به گروههایی شامل 4 یا 5 سوال جواب می دهید که قبل از هر گروه از سوالها 20 تا 30 ثانیه زمان سکوت خواهد بود. اولین کاری که هنگام پخش شدن نوار باید انجام دهید این است که بفهمید کدام گروه از سوالها را باید جواب بدهید. بعنوان مثال وقتی گفته میشود «به سوالات 1 تا 4 نگاه کنید» به این معنی است که شما 20 ثانیه زمان دارید که به این سوالات نگاه کنید. بنابراین به سراغ سوالات بروید، آنها را ببینید و زیر کلمات کلیدی آنها خط بکشید. کلمات کلیدی عبارتند از کلماتی که ایده اصلی سوال را در خود دارند. آنها به شما کمک خواهند کرد که حدس بزنید چه چیزی خواهید شنید؟ ارقام، ساعات، اسامی، مکانها و چیزهای دیگری از این قبیل. زیر سوال 4 یک خط بکشید. این باعث می شود شما در زمان مشخصی که دارید، از آن گذر نکنید. سپس شما قطعه ای از یک عبارت را خواهید شنید و به سوالات 1 تا 4 به ترتیبی که می شنوید، جواب خواهید داد. این یعنی اینکه شما توانایی داشته باشید در حالیکه در حال نوشتن جواب یک سوال هستید، همزمان سوال بعدی را نیز بشنوید. بعد از آن، نوار گروه دیگری از سوالات را برای شما مشخص خواهد کرد و شما همان روش قبل را تکرار خواهید کرد. این تکنیک دسته بندی سوالات، بسیار موثر است چون شما را قادر می سازد که در یک زمان مشخص روی یک گروه مشخصی از سوالات تمرکز کنید و لذا آنها را بیشتر تحت کنترل خود خواهید داشت.

    حواس پرتی

    با صداهای مختلفی که می شنوید، گیج نشوید. نوار از صداهای مختلفی استفاده می کند. صدای افراد جوان، پیر، مرد و زن و یا حتی لهجه های مختلف مثل استرالیایی، انگلیسی، آمریکایی، ژاپنی و غیره. صدای موجود در پس زمینه نیز متفاوت است. ممکن است صدای فرودگاه، کافی شاپ، خیابان، سالن سخنرانی دانشگاه و … باشد. برای آن آماده باشید و اجازه ندهید که این صدا، حواس شما را پرت کند چون این دقیقاً چیزی است که آنها می خواهند. صداهای مزاحم را نشنیده بگیرید و به دنبال جوابها باشید.

    به صورت ویژه گوش کنید

    وقتی در حال گوش کردن هستید، به دنبال توضیحات و جزئیاتی مثل تاریخ، مکان، شماره تلفن، ساعتهای باز بودن مکانها، سال، وسیله های حمل و نقل (ماشین، دوچرخه، قطار و …) باشید. اگر آنها را شنیدید اما نمیدانستید که محل استفاده از آنها کجاست، آنها را در حاشیه دفترچه سوال Listening یادداشت کنید. بعداً شما وقت خواهید داشت که جوابهای خود را بررسی کنید. به سراغ سوالی که نتوانسته بودید جواب بدهید بروید و ممکن است آنهایی که در حاشیه یادداشت کرده اید، پاسخ سوال باشند.

    همزمان با شنیدن، جواب بدهید

    دلیل اینکه وقتی می شنوید، جواب بدهید این است که شما سریعاً جملات را وقتی شنیدید، فراموش خواهید کرد. دلیل آن هم استرس، زبان بیگانه، ناپایدار بودن جریان اطلاعات و چیزهایی مانند آن باشد. بعد از شنیدن سه جمله، شما قادر نخواهید بود که اولی را تکرار کنید. این بدان معنی است که وقتی هر قسمت از آزمون Listening به پایان رسید، شما قادر نخواهید بود که جوابها را به یاد آورید. بنابراین وقتی شنیدید، جواب بدهید و هیچ چیزی را به بعد موکول نکنید.

    رو به جلو پیش بروید

    بدترین چیز در این زمینه این است که شما بصورت سلسله مراتبی، در هنگام پاسخگویی، جوابها را از دست می دهید. یعنی شما یک جواب را از دست می دهید، بعدی را از دست می دهید و همینطور ادامه پیدا خواهد کرد. برای جلوگیری از این رخداد، همیشه دو سوال را زیر نظر داشته باشید. ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما با کمی تمرین برایتان طبیعی خواهد شد و به شما کمک زیادی خواهد کرد. حتی اگر پاسخ یک سوال را از دست دادید، به از دست دادن آن رضایت دهید و به سراغ سوال بعدی بروید وگرنه سوال بعدی را هم از دست خواهید داد.

    نشانه ها و سرنخها را بدانید

    جواب معمولاً بلندتر و واضح تر تلفظ می شود و شنیدن و فهمیدنش آسانتر است. اگر چیزی را به وضوح نشنیدید (مثل قورت دادن کلمات توسط گوینده یا نجوا و پچ پچ ها) ممکن است جواب در آن قسمت نباشد. با کمی تمرین متوجه تفاوتها خواهید شد. یک نشانه برای جواب، این است که شما تکرار یک کلمه را بشنوید، نحوه املاء یک کلمه گفته شود، یا یک رقمی که دیکته می شود را بشنوید.

    املاء و هجی

    همانطور که مشخص است، بخش هجی لغات از آزمون Listening ساده نیست و نیاز کمی تمرین دارد تا برای آن آماده شوید. از کسی بخواهید تا اسم شهرهایی که در زیر آورده شده است را برای شما بخواند و هجی کند و اگر به تنهایی تمرین می کنید، ابتدا آنها را هجی کنید و ضبط کنید و بعد برای خود پخش کنید. این کار را در مورد شماره تلفنهایی که آورده شده است هم انجام دهید. این تمرین خوبی است و اعتماد و اطمینان شما را بیشتر خواهد کرد.

    نکته: در اعداد، بعضی اوقات در نحوه هجی کردن دو صفر پشت سر هم «00» به جای «DoubleZero» ، «Double O» گفته و خوانده می شود.

    Cities

    Antananarivo, Brazzaville, Conakry, Gaborone, Johannesburg, Kinshasa,
    Libreville,  Lilongwe,  Mogadiscio, Ouagadougou, Windhoek, Islamabad, Rangoon,
    Ascension, Vancouver, Al Minuya, Qandahar,  Jharkhand

    Numbers

    423-5207-0074,  628-2087-2311,  5167-832-0155,  8746-221-0302  5337-298-0132, 5900-231-7621,  4348-663-980,  11-267-55410,  101-9020-7624,  413-2567-9011, 782-6721-0412,  479-2001-6792,  821-6283-1382,  492-5241-8921,  941-2042-9142, 871-5466-0098,  917-5422-3333,  244-1449-2100

    انواع تکالیف Listening

    قول من را به خاطر دارید؟ هیچ نکته شگفتی در IELTS  وجود ندارد. جدول زیر به شما انواع تکالیفی که ممکن است در دفترچه سوال Listening وجود داشته باشد را به شما نشان می دهد. انواع مختلفی از تکالیف که با دستور العملهای متفاوت وجود خواهند داشت. بنابراین اگر شما الان آنها را ببینید و به خاطر بسپارید، بعداً در زمان صرفه جویی خواهید کرد. البته شما با تمامی این موارد در امتحان خود مواجه نخواهید شد و این جدول ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسد اما توصیه من این است که الان با آنها آشنایی پیدا کنید نه اینکه صبر کنید تا وقتی پیش آمدند، شما را غافلگیر کنند

    حذف کردن

    وقتی شما با سوالات چند گزینه ای مواجه می شوید، حذف کردن یک تدبیر خوب خواهد بود. معمولاً یک جواب صحیح وجود دارد مگر آنکه دستورالعمل سوال، چیز دیگری را عنوان کرده باشد. این تکلیف خیلی شبیه به تکلیف True / False / Not Given است. شما باید در خصوص هر انتخاب در سوالتان تصمیم گیری کنید که آیا صحیح است؟ غلط است؟ یا اطلاعاتی در خصوص آن در متن داده نشده است و وقتی تصمیم گیری کردید، پاسخی که صحیح است را انتخاب خواهید کرد. اگر True درست است، بنابراین False یا Not Given صحیح نخواهند بود و  می توانند حذف شوند. به خاطر داشته باشید بر اساس دستورالعملی که در سوال داده شده است، ممکن است از شما خواسته شده باشد که انتخاب کنید: کدامیک صحیح است؟ یا کدامیک صحیح نیست؟ به این دو مورد کاملاً دقت داشته باشید.

    تدبیری برای پر کردن جاهای خالی

    به کلمات کناری جاهای خالی دقت کنید تا بفهمید چه چیزی در جالی خالی از قلم افتاده است؟ یک اسم؟ یک صفت؟ یا یک فعل؟ بعنوان مثال اگر یک اسم قبل از جای خالی باشد (مثل جمله The boy is …) بدین معنی است که شما نیاز به یک صفت خواهید داشت: (The boy is small) یا یک فعل: (The boy is smiling). وقتی یک جای خالی را پر می کنید، کلمه ای که یافته اید را در جای خالی بنویسید و کل عبارت را بخوانید و ببینید آیا دارای معنی است یا خیر؟

    سوالات گیج کننده

    این سوالات ممکن است از کلمات مختلفی که دارای معانی یکسانی هستند استفاده کنند تا شما را گیج کنند و ممکن است مترادفها را بیان کنند. مثلاً در نوار گفته می شود:

    » All the candidates have to fill an application form»

    و سوال این است:

    «?The candidates must fill an application» – is it True, False or Not Given»

    جواب سوال True است چون Have to و Must یک معنی می دهند.

    مواظب تله ها باشید

    تله شماره یک: تغییر جهت غیر منتظره

    ممکن است شما بشنوید که گوینده شروع به صحبت در موردی می کند و ناگهان با یک چیز  کاملاً متفاوتی صبحتهایش را ادامه می دهد. این یک تله است و مراقب باشید که در آن گرفتار نشوید. قانون این قسمت به این صورت است: آخرین کلمه در نظر گرفته شود. مثلاً اگر شنیدید که گوینده می گوید:

    I want to visit that gallery on Monday. No, wait, Ive just remembered that it  is closed on Monday, so I will go on Wednesday

    و سوال این باشد: When?، بنابراین جواب صحیح Wednesday است و Monday یک تله است.

    تله شماره دو: عمومیت دادن

    ممکن است شما بشنوید که گوینده، یک لیستی از چند چیز را بیان می کند و بعد همه آنها را در یک کلمه بیان می کند. مثلاً:

    Well, I like to swim, hike, and camp – to be involved in outdoor activities

    اگر سوال این باشد:

    «What kind of activities…»

    جواب صحیح Outdoor است نه swimming, hiking, camping.

    تله شماره سه: انتخاب جوابهای صریح

    انتخاب جوابهای صریح می تواند یک تله باشد (و عموماً هم هست). مثالهای زیر موضوع را  روشن می کند:
    گوینده می گوید:

    «This course is a must for all first year students, excluding foreign students».

    سوال این است: «All the first year students have to take this course»,

    جواب باید False یا (F) باشد چون اینجا یک استثناء وجود دارد و آن foreign students است. جوابهای صریح که معنای «بدون استثناء» در آنها وجود دارد مشکوک هستند و به شما هشدار می دهند که دقت بیشتری بکنید.

    گرامر را چک کنید

    اگر پاسخی که شما می دهید از نظر گرامری مشکل داشته باشد می تواند پاسخ صحیح نباشد. چک کردن گرامر در پاسخها می تواند به شما ایده بدهد که آیا پاسخ شما صحیح است یا نه؟ مخصوصاً در خصوص سوالاتی که مربوط به پر کردن جاهای خالی یا تکمیل کردن جملات هستند.

    از زمان خود عاقلانه استفاده کنید

    در طول زمان آزمون، شما زمان کوتاهی بین هر عبارت خواهید داشت. از آن برای چک کردن و کامل کردن پاسخهایتان استفاده کنید.

    پاسخها را با زیرکی منتقل کنید

    شما بعد از 20 دقیقه زمان برای آزمون Listening، 10 دقیقه زمان اضافه برای انتقال جوابها از دفترچه سوالات به برگه پاسخنامه خواهید داشت و شما باید از این زمان به زیرکی تمام استفاده کنید. برگه پاسخنامه دو رو دارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که در روی مربوط به Listening جوابها را منتقل می کنید نه در روی مربوط به Reading. اول تمامی پاسخها را از دفترچه سوال به برگه پاسخنامه منتقل کنید و به توصیه های زیر توجه کنید:

    – برای سوالات چند جوابی، یا چند تصویری، فقط حرف مربوط به پاسخ را در برگه پاسخنامه بنویسید.
    – برای سوالات تکمیل یک جمله، فقط پاسخ تان را منتقل کنید نه کل جمله را
    – برای سوالات True / False / Not Given فقط T، F یا NG  را بر اساس آنچه که صحیح است منتقل کنید. (توضیح من: از True، False یا Not Given به صورت کامل هم میتوان استفاده کرد).
    – برای سوالات پر کردن جاهای خالی، فقط کلمه ای که برای پر کردن جای خالی استفاده کرده اید را منتقل کنید.
    – برای جوابهایی که بصورت خلاصه نوشته اید، صورت کامل آنها را منتقل کنید. مثلاً اگر نوشته اید Prof. advise باید بنویسید Professor advise
    – بررسی کنید که تمامی پاسخها واضح و قابل فهم باشند.
    حالا اگر سوالاتی جا مانده اند که جواب نداده اید، وقت خوبی است که پاسخ آنها را حدس بزنید.

    تمرین! تمرین! تمرین!

    من قویاً توصیه می کنم که شما از تمامی نکات گفته شده موقع تمرین کردن استفاده کنید. هنگام تمرین کردن، شما نیاز به منابع صوتی خواهید داشت که میتوانید در سایتهای زیر آنها را پیدا کنید:

    http://elc.polyu.edu.hk/IELTS/ – take it online, or print the booklet
    http://www.esl-lab.com/ – for this one you will need Real Audio Player
    http://www.international.holmesglen.vic.edu.au – download the sample, print
    booklet
    http://esl.about.com/cs/toefl/a/a_ielts_2.htm

    این نمونه های Listening را گوش کنید و نکات ذکر شده را هنگام پاسخگویی به سوالات
    در مورد آنها به کار ببندید. این تنها راهی است که می توانید واقعاً به تاثیری که
    این نکات دارند، پی ببرید. همچنین می توانید یک نمونه سوال را چندین بار گوش بدهید
    تا تکنیک های مختلفی را تمرین کنید.

    منبع ایرانیان مالزی





    درباره آیلتس به نقل از دانشنامه ویکی‌پدیا

    2 01 2010

    آیلتس (به انگلیسی: ‹IELTS مخفف International English Language Testing System) (نظام بین المللی ارزشیابی زبان انگلیسی) در حال حاضر یکی از معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی است که در سراسر دنیا برگزار می‌شود.

    نمره بندی این آزمون از ۰ تا ۹ سطح را شامل می‌شود که نمرهٔ قبولی برای آزمون وجود ندارد اما به طور معمول سطح ۵ نمرهٔ متوسط و ۶ به بالا خوب تلقی می‌شود. دانشگاه کمبریج ، دانشگاه آکسفورد و دانشگاه هاروارد آیلتس باحداقل سطح ۷ را می‌پذیرند.

    آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده و از این نظر در مقابل تافل، آزمون آمریکایی قرار می‌گیرد. این آزمون توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌شود.

    آزمون آیلتس از ۴ بخش گوش کردن، خواندن، نوشتن و مکالمه تشکیل شده است. کل آزمون دارای دو گونه آکادمیک و عمومی است که گونه آکادمیک مشکل تر بوده و همین آزمون است که برای ورود به دانشگاه ها مورد نیاز می‌باشد.

    IELTS يا International English Language Testing System يك امتحان زبان انگليسي است و از اعتباري بين المللي برخوردار ميباشد. اين امتحان معياري است جهت سنجش دانش زبان انگليسي اشخاصي كه ميخواهند در كشورهاي انگليسي زبان درس بخوانند، كار كنند و يا به آن كشورها مهاجرت نمايند. امتحان IELTS با همكاري مشترك دانشگاه كمبريج، كنسولگري انگلستان و سازمان IDP استراليا برگزار ميشود. اين امتحان از بالاترين و معتبرترين استانداردهاي بين المللي جهت سنجش سطح زبان انگليسي داوطلبان پيروي ميكند و چهار توانائي Writing ،Reading ،Listening و Speaking را مورد ارزيابي قرار ميدهد. بسياري از دانشگاهها در كشورهاي مختلفي همچون كانادا، انگلستان، استراليا، نيوزلند و آمريكا امتحان IELTS را به رسميت مي شناسند. همچنين جهت مهاجرت به كشورهاي كانادا، استراليا و نيوزلند، داشتن مدرك IELTS الزامي است. اين امتحان در بيش از 270 مركز امتحاني واقع در 110 كشور مختلف دنيا برگزار ميگردد. شركت كنندگان در امتحان IELTS به طيف وسيعي از سوالات بسيار ساده تا بسيار مشكل پاسخ ميدهند. نمره هر بخش از امتحان بين صفر تا 9 ميباشد. نمره كلي امتحان با معدل گيري از نمره چهار بخش امتحان محاسبه مي گردد. در كارنامه IELTS، علاوه بر نمره كلي، نمره هر بخش بطور جداگانه ذكر مي شود. تعبير هر كدام از نمره هاي صفر تا 9 مطابق متن صورت ميپذيرد:

    Fluent with complete understanding – Expert User – 9

    Full operational command, occasional inaccuracies – Very Good User – 8

    Operational command, occasional inaccuracies – Good User – 7

    Effective command, inaccuracies – Competent User – 6

    Partial command, many mistakes – Modest User – 5

    Limited command, frequent problems – Limited User – 4

    Only general understanding – Extremely Limited User – 3

    Only basic understanding with difficulty – Intermittent User – 2

    No language ability – Non User – 1

    N/A – Did not attempt the test – 0

    هر دانشگاه براي پذيرش متقاضيان حداقل نمره اي را مشخص ميكند و اكثر آنها حداقل نمره كلي 6.5 را مي خواهند بطوريكه نمره هر بخش هم از 6 كمتر نباشد (البته اين قاعده كلي است و هر دانشگاه شرايط خاص خود را دارد). به عنوان مثالي ديگر، براي اينكه حداكثر امتياز زبان انگليسي را جهت مهاجرت به كانادا كسب نماييد، بايد در هر چهار قسمت امتحان IELTS حداقل نمره 7 بگيريد.

    در روز امتحان ابتدا به سوالات Listening سپس به سوالات Reading و بعد به سوالات Writing پاسخ خواهيد داد. تاريخ و ساعت برگزاري قسمت Speaking در روز امتحان به شركت كنندگان اعلام ميشود و معمولا امتحان Speaking از عصر روز امتحان شروع شده و بمدت 5 روز ادامه مي يابد. داوطلباني كه از شهرهاي ديگر به تهران مي آيند، براي امتحان Speaking در اولويت هستند و بايد در هنگام ثبت نام، اسم خود را در ليستي جداگانه به ثبت برسانند. تمامي مراحل كتبي امتحان بايد با مداد نوشته شود و داوطلبان اجازه استفاده از خودنويس يا خودكار را در هيچ مرحله اي از امتحان كتبي ندارند.

    نتايج امتحان IELTS دو هفته پس از پايان يافتن آزمون Speaking اعلام خواهد شد و كارنامه فقط به شخص امتحان دهنده داده مي شود و از طريق تلفن، فكس و يا email قابل در يافت نيست. همچنين از تاريخ امتحان تا مدت 90 روز حق شركت مجدد در امتحان را نداريد.

    تا 5 كارنامه براي دانشگاهها و موسسات مورد در خواست شما بصورت رايگان توسط دفاتر برگزار كننده امتحان ارسال مي گردد، بشرطيكه از تار يخ امتحان شما يكماه نگذشته باشد. اگر بيشتر از يكماه از تاريخ امتحانتان سپري شود و يا بيشتر از 5 كارنامه بخواهيد برايتان ارسال بشود، به ازاي هر كارنامه بايد مبلغي را بپردازيد. اكثر دانشگاهها كارنامه IELTS را كه بيشتر از دو سال از تاريخ آن گذشته باشد، قبول ندارند.

    امتحان IELTS در دو نوع Academic و General Training برگزار ميشود. امتحان Academic مخصوص كساني است كه ميخواهند در يك دانشگاه انگليسي زبان ادامه تحصيل دهند در حاليكه امتحان General Training مخصوص كساني است كه ميخواهند به يك كشور انگليسي زبان مانند كانادا، استراليا و يا نيوزلند مهاجرت كنند.

    همانطور كه گفته شد، در امتحان IELTS، توانائيهاي Writing ،Reading ،Listening و Speaking در چهار قسمت جداگانه سنجيده ميشوند. در حاليكه قسمتهاي Listening و Speaking براي داوطلبان Academic و General Training به روش كاملا مشابهي مورد ارزيابي قرار ميگيرد، هر يك از اين دو گروه سوالات جداگانه اي در قسمتهاي Reading و Writing دريافت ميكنند. مسوليت نوع امتحاني كه ميخواهيد در آن شركت نمائيد بر عهده شماست و بايد در هنگام ثبت نام، نوع امتحان مورد نظرتان را در فرم ثبت نام قيد كنيد.

    جداول ذيل قسمتهاي مختلف امتحان IELTS را تشريح مينمايند:

    بخش Listening

    زمان : حدودا 30 دقيقه

    تعداد سوال : دفترچه اي حاوي چهل سوال در 4 بخش

    نوار امتحان Listening فقط يكبار پخش ميشود.

    قبل از پخش نوار فرصت داريد تا سوالها را مرور كنيد.

    پس از پايان يافتن هر بخش، فرصت داريد تا جوابهاي خود را بازبيني نماييد.

    پاسخها بايد در دفترچه سوالات نوشته شود.

    با پايان گرفتن نوار ده دقيقه فرصت داريد تا جوابها را از دفترچه سوالات به پاسخنامه منتقل نماييد.

    دو بخش اول شامل موضوعاتي اجتماعي است و مكالمه بين دو يا چند نفر ميباشد.

    دو بخش دوم شامل موضوعاتي دانشگاهي است. يك مكالمه حداكثر چهار نفره و يك كنفرانس، تشكيل دهنده اين بخشها هستند.

    بخش General Training Reading زمان : 60 دقيقه براي 40 سوال

    دفترچه حاوي متون كه جمعا 2000 تا 2700 كلمه دارند به داوطلب داده ميشود.

    بر خلاف بخش Listening، زمان اضافه اي جهت انتقال جوابها از دفترچه سوالات به پاسخنامه به شما داده نميشود.

    متون بكار رفته در دفترچه سوالات از مجلات، جزوات، كتابها و روزنامه ها انتخاب شده اند و مخاطب آنها خواننده غير متخصص است.

    بخش اول در مورد امور روزمره اجتماعي است.

    بخش دوم در مورد جزوات آموزشي واحتياجات رفاهي است.

    بخش سوم شامل يك متن بلند با موضوعي عمومي است.

    بخش Academic Reading

    زمان : 60 دقيقه براي 40 سوال

    دفترچه حاوي 3 متن كه جمعا 2000 تا 2700 كلمه دارند به داوطلب داده ميشود.

    بر خلاف بخش Listening، زمان اضافه اي جهت انتقال جوابها از دفترچه سوالات به پاسخنامه به شما داده نميشود.

    متون بكار رفته در دفترچه سوالات از مجلات، جزوات، كتابها و روزنامه ها انتخاب شده اند و مخاطب آنها خواننده غير متخصص است.

    متون جنبه علمي دارند.

    حداقل يكي از سه متن، نوشتاري استدلالي است.

    در صورتي که متن حاوي لغات تخصصي و فني باشد، واژه ‌نامه‌اي کوتاه نيز همراه آن خواهد آمد.

    بخش General Training Writing

    زمان : 60 دقيقه

    براي دو موضوع بايد انشاء بنويسيد.

    در موضوع اول (Task 1) بايد نامه اي به شخصي فرضي بنويسد و در آن مساله يا مشكلي را شرح دهيد. نامه شما بايد حداقل 150 كلمه داشته باشد. اگر نامه اي كمتر از 150 كلمه داشته باشد، از آن نمره كم خواهد شد. بهتر است 20 دقيقه از وقت را به موضوع اول اختصاص دهيد.

    درموضوع دوم (Task 2) بايد نظر موافق يا مخالف خود را نسبت به يك مساله بيان كنيد و بايد حداقل 250 كلمه در مورد آن بنويسيد. اگر انشائي كمتر از 250 كلمه داشته باشد، از آن نمره كم خواهد شد. بهتر است 40 دقيقه از وقت را به موضوع دوم اختصاص دهيد.

    بخش Academic Writing

    زمان : 60 دقيقه

    براي دو موضوع بايد انشاء بنويسيد.

    در موضوع اول (Task 1) بايد در مورد جدول يا نموداري كه به شما داده شده است، توضيح دهيد. انشاء شما بايد حداقل 150 كلمه داشته باشد. اگر انشائي كمتر از 150 كلمه داشته باشد، از آن نمره كم خواهد شد. بهتر است 20 دقيقه از وقت را به موضوع اول اختصاص دهيد.

    در موضوع دوم (Task 2) بايد نظر موافق يا مخالف خود را نسبت به يك مساله بيان كنيد و بايد حداقل 250 كلمه در مورد آن بنويسيد. اگر انشائي كمتر از 250 كلمه داشته باشد، از آن نمره كم خواهد شد. بهتر است 40 دقيقه از وقت را به موضوع دوم اختصاص دهيد.

    بخش Speaking

    زمان : 11 تا 14 دقيقه

    امتحان بصورت يك مصاحبه رو در رو ميباشد و شامل سه بخش است.

    بخش اول 4 تا 5 دقيقه بطول مي انجامد و بايد به سوالات عمومي و شخصي در مورد محل زندگي، شغل، وضعيت خانوادگي و علايقتان جواب دهيد.

    در بخش دوم بايد به مدت 2 دقيقه در مورد موضوعي كه به شما داده ميشود صحبت كنيد. قبل از آن يك دقيقه فرصت داريد تا در مورد موضوع فكر كنيد و يادداشت برداريد. پس از پايان 2 دقيقه، به يك يا دو سوال در مورد موضوع صحبتتان بايد پاسخ دهيد.

    در بخش سوم به مدت 4 تا 5 دقيقه با مصاحبه كننده صحبت خواهيد كرد. محور گفتگوي شما موضوعي است كه در بخش دوم به آن پرداخته ايد.

    كل مصاحبه بر روي نوار ضبط ميشود.

    يكي از مهمترين عوامل كسب موفقيت و نمره خوب در امتحان IELTS، نحوه مطالعه شما براي چنين امتحاني است. بارها ديده شده است كه داوطلبان شركت در آزمون، با اتخاذ روشهاي ناكارآمد، در كسب نمره مورد نظرشان ناكام مانده اند. با اتخاذ روشهاي مطالعه درست و هدفمند، علاوه بر اينكه در وقت خود صرفه جوئي قابل ملاحظه اي ميكنيد، در دستيابي به نمره مورد نظرتان نيز موفق خواهيد بود. براي نيل به اين مقصود، به چند نكته زير توجه نمائيد:

    1. بر اساس يك برنامه ريزي منظم به مطالعه بپردازيد. بعنوان مثال خود را مقيد سازيد كه بمدت چهارماه براي امتحان IELTS مطالعه نمائيد و هر روز 6 ساعت را به اين امر اختصاص دهيد (اين مدت فقط جهت مثال ذكر شده است و بنا به اينكه پيشينه دانش زبان شما چگونه است، زمان آماده سازي جهت شركت در آزمون تغيير خواهد نمود).

    2. تمامي چهار مهارت Writing ،Reading ،Listening و Speaking را همزمان با هم تمرين نمائيد. بعنوان مثال، يك ماه تمام فقط روي Listening تمرين نكنيد و به سه مهارت ديگر كاري نداشته باشيد. البته اگر روي قسمتي ضعيفتر هستيد، بايد وقت بيشتري براي آن صرف نمائيد.

    3. مطالبي كه مطالعه مينمائيد بايد به امتحان IELTS مربوط باشند. بهترين حالت اين است كه از كتابهائي كه در رابطه با IELTS نوشته شده اند، استفاده نمائيد. مثلا اگر ميخواهيد كه در بخش Reading امتحان تمرين كنيد، خواندن متون مشكل ادبي به زبان انگليسي فايده اي ندارد. برعكس، كتابهائي كه در رابطه با بخش Reading امتحان IELTS نوشته شده اند، علاوه بر اينكه به بالا بردن مهارت شما كمك مينمايند، شما را با سبك امتحان نيز بيشتر آشنا ميكنند. اين يك نمونه از مطالعه هدفمند است. زبان انگليسي و كتابهائي كه در رابطه با آن نوشته شده اند نامحدود ميباشند، اما وقت شما محدود است. هدف شما گرفتن نمره مورد نظرتان در امتحان IELTS ميباشد. بنابراين، كتابهائي كه جهت مطالعه انتخاب مينمائيد بايد بصورت هدفمند و مخصوص امتحان IELTS نوشته شده باشند.

    4. قبل از امتحان، حتما بايد چندين تست استاندارد را جواب بدهيد تا هم از سطح آمادگي خودتان مطلع شويد و هم با نوع و سبك امتحان آشنا شويد. پاسخگوئي به سوالات بايد در مدت زمان مشخصي كه در امتحان اصلي IELTS با آن مواجه خواهيد شد، صورت پذيرد.
    در حال حاضر آزمون آیلتس در تهران توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

    همچنین شایان ذکر است که این آزمون فقط ۲ سال اعتبار دارد.





    انتظار برای نتیجه ارزیابی و مطالعه IELTS

    26 12 2009

    بعد از ارسال مدارک جهت ارزیابی به ACS منتظر جواب هستم، 4 روز پس از ارسال مدارکم توسط پست TNT که 56,000 تومان هزینه اون شد (DHL برای همین بسته 86,000 هزار تومان درخواست کرد که از طرف وزارت خزانه داری من Refuse شد p:). بعد از دریافت بسته توسط ACS یک ایمیل از طرف اونها به دستم رسید که در اون خبر وصول نامه و همچنین application reference number به همراه یک Password نیز اعلام شده بود. که از طریق این شماره و رمز و آدرسی که اعلام کردن میتونم مراحل پیشرفت و نتیجه ارزیابی رو بصورت آنلاین بررسی کنم.

    همچنین در این ایمیل اعلام شده بود که ارزیابی به مدت 12 هفته (احتمالا با توجه به تعطیلات کریسمس 2 هفته بیشتر درنظر گرفتن) طول خواهد کشید و گفته شده که در صورت نیاز به اطلاعات اضافی با شما تماس گرفته خواهد شد. خوب از اونجایی که من خودم دوست داشتم این پروسه بیشتر طول بکشه و زمان برای مطالعه آیلتس داشته باشم، ناراحت که نشدم هیچ، یه کمی هم خوشحال شدم به خاطر همین توی این 12 هفته که میشه حدودا 3 ماه مطالعه IELTS رو ادامه میدم تا ببینیم سازمان ارزیابی کننده سنگ تموم میگذاره یا میخواد خودش رو لوس کنه، الان گفته باشم که اگه کمتر از پروفسور تایید کنن وای به حالشون.

    به هر حال با توجه به اینکه زبان من در حد دکترای زبان انگلیسی است 😉 و 25 زبون زنده و مرده دنیا رو هم صحبت میکنم (البته در خواب) فعلا در کلاسهای فراگیری آیلتس در آموزشگاه آفرینش مشغول به تحصیل IELTS هستم. مطمئنا در پستهای بعدی در مورد این آموزشگاه و هزینه کلاسهاشون و اساتیدش و روش تدریسشون و مباحث مربوط به IELTS دست به کیبرد خواهم شد. به هر حال از اهم واجبات مسلمین و مسلمات است که در وبلاگ مهاجرتی خود در مورد آیلتس سخنوری کنن، منم که دست به کیبردم بدک نیست، از اینور و اونور چند تا مطلب به دردبخور در مورد غول بی شاخ و دمی به نام IELTS جمع و جور خواهم کرد واسه یادگاری 😉





    واریز پول به حساب انجمن کامپیوتر استرالیا

    11 12 2009

    واریز پول به حساب

    در این پست قصد دارم نحوه ارسال وجه به حساب انجمن کامپیوتر استرالیا رو براتون توضیح بدم. همینطور که میدونید بدلیل تحریمهای بین المللی کشورمون در این زمینه مشکلاتی وجود داره، وقتی هم یه مشکلی وجود داره در اکثر موارد راه حلی هم براش پیدا میشه، برای ارسال وجه میتونید از روشهای متنوعی استفاده کنید:

    1 – واریز وجه توسط کارتهای اعتباری

    2- واریز وجه توسط بانک سامان یا سایر بانکهایی که این عملیات رو انجام میدن

    3- واریز وجه توسط صرافی های معتبر

    کسانی که دسترسی به کارت اعتباری دارند میتونن برای واریز وجه از کارت اعتباریشون استفاده کنن و کسانی که امکان استفاده از کارت اعتباری رو ندارن باید یا از طریق صرافیها این عملیات رو انجام بدن و یا از طریق یکی از بانکهایی که امکان واریز حواله ارزی رو دارن پول رو حواله کنن. یکی از بانکهایی که این کار رو برای واریز وجه به حساب انجمن مهندسین کامپیوتر استرالیا انجام میده همانا بانک محترم سامان است که واقعاً چندین سر و گردن نسبت به بانکهای دیگه ایرانی بالاتره.

    مراحل مراجعه به بانک سامان و شماره حساب و اطلاعات مورد نیاز جهت واریز وجه :

    صبح از خواب بیدار میشید، یه کمی نرمش میکنید، یه صبحونه میزنید توی رگ، لباسهاتون رو میپوشید و مدارک زیر رو در جیب مبارکتون قرار داده و به یک بانک سامان که شعبه ارزی داشته باشه مراجعه میکنید. من شعبه مرکزی واقع در خیابان انقلاب – چهارراه کالج رو پیشنهاد میکنم ولی به گفته کارمند بانک سامان شعبه های دیگه ای توی پاسداران و میرداماد هم این کار رو انجام میدن. و اما مدارک لازم :

    1- اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی از هر دو

    2- همراه داشتن 500 هزار تومان پول بی زبون

    3- همراه داشتن شماره حساب انجمن کامپیوتر استرالیا به همراه آدرس و شماره تلفنهاشون

    خوب قبل از هر چیزی من اینجا شماره حساب و آدرس انجمن کامپیوتر استرالیا رو اعلام میکنم، توجه داشته باشید که این آدرس و شماره حساب برای تاریخ حال حاضر است و امکان داره در آینده تغییر کنه که حتما برای اطمینان یک بار دیگه در سایت ACS اون رو چک کنید.

    این هم شماره حساب انجمن کامپیوتر استرالیا :

    Bank: Commonwealth Bank of Australia
    Address: 41 Oxford Street, SYDNEY, NSW 2000, AUSTRALIA
    Bank Branch Number (BSB): 062 – 017
    Account Name: Australian Computer Society Inc.
    Account Number: 80 – 1049
    Swift Code: CTBAAU2S

    این هم آدرس و شماره تماسهای انجمن کامپیوتر استرالیا

    AUSTRALIAN COMPUTER SOCIETY
    LEVEL 3 , 160 CLARENCE STREET
    SYDNEY NSW 2000
    AUSTRALIA

    Ph: +61 2 9299 3666
    Fax: +61 2 9299 3997
    Email: info@acs.org.au

    خوب، قبل از اینکه بتونید توسط بانک سامان مبلغ مورد نظر که 400$ استرالیا میباشد رو واریز کنید لازمه که یک حساب در بانک سامان داشته باشید که حداقل 500 هزار تومان داخل اون موجود باشه، اگر این حساب رو ندارید امکان اجرای عملیات در بانک سامان وجود نداره، پس قبل از مراجعه به واحد ارزی، باید به واحد ریالی مراجعه کنید و یک حساب سپرده کوتاه مدت ریالی به نام خودتون و با ارائه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی افتتاح کنید و مبلغ 500 هزار تومان رو هم به حساب افتتاح شده خودتون واریز کنید. بعد از اینکه این عملیات رو انجام دادید، تشریف میبرید واحد ارزی که در طبقه اول قرار داره، لازم نیست از پله بالا برید، اونجا یه آسانسور هست که اگه سوارش بشید و کلید طبقه اول رو بزنید شما رو به معاونت ارزی که در طبقه اول واقع شده میرسونه. اونجا خانمها و آقایون متعددی پشت میز نشستن ولی شما فقط با یکی از اون خانمها کار دارید، پس اون خانمی که این کار رو انجام میده رو پیدا میکنید و به ایشون سلام کرده و اگه تونستید نیشتون رو هم کمی باز میکنید و شماره حسابتون رو نشونش میدید و میگید که میخواهید به این حساب مبلغ 400$ استرالیا واریز کنید. اوشون هم بهتون میگه که باید توی بانک سامان حساب داشته باشید و حداقل مبلغ 500 هزار تومان موجودی داشته باشید. شما هم میگید که استرالیا جون اینها رو کامل به ما گفته و این کارها رو انجام دادید و آماده هستید. اوشون هم 2 تا فرم بهتون میده که باید پر کنید. اولین فرم مربوط به اجازه برداشت وجه از حساب ریالی خودتونه که اون رو به فارسی پر میکنید و دومی هم که فرم مربوط به حواله است رو با کمک و راهنمایی اون خانم پر میکنید، هرجا که سئوالی داشتید بپرسید و مطمئن باشید که کمکتون میکنه. در هنگام پر کردن این فرم متوجه میشید این اطلاعاتی که مربوط به شماره حساب و آدرس و اینهاست که من در بالا اعلام کردم لازمتون میشه. خوب به سلامتی فرمها رو تکمیل میکنید و امضا میکنید و تحویل اون خانمه میدید و ایشون هم یه کپی از فرمتون میگیره و بهتون میده که نسخه ای از اون چیزی که نوشتید رو پیش خودتون داشته باشید. در پر کردن این فرمها دقت کنید و خوندن چند باره و کنترل اون اصلا ضرری نداره ولی اگر اشتباهی در پرکردن فرم داشته باشید تقصیر خودتونه و بانک هیچ مسئولیتی رو بعهده نمیگیره و احتمال داره با مشکل مواجه بشید. خوب عملیات حواله وجه به پایان رسید. از اون خانمه تشکر میکنید و گودبای میگید و دو یا سه روز بعد از پر کردن فرمها و تحویل اونها میتونید با مراجعه مجدد به بانک سامان و همون خانومه، برگه تاییدیه واریز وجه یا  acknowledge رو از بانک بگیرید و به همراه سایر مدارکتون برای انجمن کامپیوتر استرالیا ارسال کنید.

    شاید این سئوال برای شما پیش اومده باشه که چرا بانک سامان حداقل 500 هزار تومان پول برای انجام این عملیات نیاز داره، در این خصوص باید بگم در زمانی که من پول رو واریز کردم دلار استرالیا حدودا 925 تومان بود و کل مبلغ 400$ چیزی حدود 370هزار تومان میشد، بانک یه مقداری کارمزد که حدودا زیر 10 هزار تومان هست شما رو شارژ میکنه و علاوه بر اون 100 هزار تومان نیز بابت هزینه کارگزار از حسابتون بصورت موقت برداشت و بلوکه میکنه. مقداری از این 100 هزار تومان پس از تایید نهایی و کسر هزینه های احتمالی کارگزار به حسابتون برگردونده میشه و زیاد نگران نباشید. نه! نه! ببخشید البته شاید هم برگردونده نشه، پس بهتره یه کمی نگران باشید، آخه بدون نگرانی که کار پیش نمیره چون هیچی توی مملکت ما حساب و کتاب نداره. به هر حال برای اینکه دقیقا مبلغ 400$ استرالیا به حساب مقصد واریز بشه امکان داره از چند بانک عبور کنه و هر بانک کارمزد و هزینه ای داشته باشه که ما ازش بی خبریم و فقط باید بگیم چشم. خلاصه اینکه این مبلغ اضافی و موقتی باعث میشه که بانک دقیقا همون 400$ مورد نظر شما رو به مقصد حواله کنه و سایر هزینه ها رو هم در انتهای کار از اون 100 هزار تومان کم کنه که مشکلی از این بابت پیش نیاد.

    این بود داستان واریز وجه به حساب انجمن کامپیوتر استرالیا. خواهشاً شما به گفته های من اکتفا نکنید و خودتون هم بررسیهای لازمه رو انجام بدید

    * 50 روز بعد از انجام این عملیات مبلغ یکصد هزار تومانی را که بانک سامان اضافی دریافت کرده بود و آن را بلوکه کرده بود به حساب من بازگردانده شد و تسویه حساب در این قضیه انجام گرفت.





    ارسال مدارک به ACS و دریافت تاییدیه

    11 12 2009

    انجمن کامپیوتر استرالیا

    اولین گام برای شروع پروسه مهاجرت برای کامپیوتری ها دریافت تاییدیه از انجمن کامپیوتر استرالیاست، پس آستینها رو بالا میزنیم و شروع به تحقیق و خواندن سایت انجمن کامپیوتر استرالیا (ACS) میکنیم و همزمان با افرادی که تجربه عملی در این زمینه داشته اند نیز مشورت میکنیم، این افراد کسانی نیستند جز دوستان مجازی ما در اینترنت که مخلصانه و دوستانه شما رو راهنمایی خواهند کرد. خلاصه اینکه بعد از مطالعه و تحقیق متوجه میشیم که  این انجمن شرایط متنوعی رو برای تایید صلاحیت افراد درنظر گرفته و به نظر من اگر یک مقداری تجربه کاری خوب، سابقه اجرایی مناسب و مدارک معتبری دارید که ثابت میکنه شما یکی از شرایط ذکر شده رو دارا هستید، میتونید به دریافت تاییدیه از ACS امیدوار باشید. اگر اطلاعات کاملی نیاز دارید در این زمینه میتونید به سایت انجمن کامپیوتر استرالیا (Australian Computer Society) مراجعه کنید و شرایط رو همونجا مطالعه کنید که بصورت کامل و واضح توضیح داده شده. به هر صورت من طبق شرایط خودم که در پست قبلی توضیح دادم و با توجه به تحقیقی که کردم در ابتدا قصد داشتم از طریق RPL اقدام کنم. برای آشنایی با RPL باید بگم که RPL به نوعی برای کسانی که تحصیلات آکادمیک در زمینه کامپیوتر ندارند و فقط با توجه به مطالعات شخصی و تجربه کاری که باید حداقل دارای 8 سال سابقه  در زمینه علوم کامپیوتری باشند و در حد متخصص در این زمینه فعالیت کرده و پروژه هایی رو انجام داده باشند که این افراد میتونن از طریق RPL اقدام به دریافت تاییدیه از ACS نمایند که فرمهای مخصوصی برای این کار وجود دارد که تکمیل این فرمها نیاز به بررسی و مطالعه خیلی دقیق و کاملی داره که با وقت گذاشتن روی اون به راحتی میتونید به نتیجه دلخواهتون برسید.

    به هر حال بعد از اینکه تحقیقات بیشتری کردم متوجه نکته ای شدم که در سایت ACS به اون در قسمت پرسش و پاسخهای متداول اشاره شده بود و هرچند کلیه مدارک RPL رو هم آماده کرده بودم ولی نظرم عوض شد و مناسب بودن شرایطم با این حالت باعث شد بصورت معمولی اقدام کنم و امیدوار باشم که در گروه B و بصورت MODL مورد تایید قرار بگیرم.

    Vendor Qualifications

    ?Do the ACS recognise Vendor Certifications for skills Assessment purposes

    Certain vendor certification courses either individually or in combination and supported by substantial relevant experience may be sufficient to meet the ACS Skills Assessment Requirements for Group B
    (Applicants with vendor qualifications MCSE, MCSD, CLP and CNE gained from 1997, and CDE, Master CNE, CNI, CCE, and OCM gained from 2004, and MCPD and MCITP gained from 2007, CISA and CISM gained from June 2007, CISSP from May 2008, MCTS gained from August 2009).
    The work experience requirement of six years of professional experience must also be meet if you hold one of the above

    همینطور که در مطلب بالا که از قسمت پرسش و پاسخهای متداول سایت ACS نقل شده است، در صورتیکه مدارک ذکر شده در بالا را داشته باشید و حداقل 6 سال سابقه کار در اون زمینه رو هم داشته باشید میتونید در گروه B مورد تایید قرار بگیرید. من هم با توجه به اینکه یکی از دوستانم از همین طریق موفق به دریافت تاییدیه شده بود تصمیم گرفتم مدارکم را تکمیل و ارسال کنم. من دارای مدرک MCPD 2008 از شرکت Microsoft می باشم و حداقل 12 سال سابقه کاری و بالای 7 سال سابقه بیمه در فیلد برنامه نویسی دارم.

    خوب، نهایتاً هر کسی که تصمیم به مهاجرت میگیره با توجه به توانمندیهایی که داره دنبال یک روزنه و راهی میگرده که از اون طریق بتونه اقدام کنه، به نظر من هر کسی با یک مقداری تحقیق و بررسی و با توجه به انبوه اطلاعات در این زمینه میتونه راه خودش رو پیدا کنه، تحقیق و بررسی در این زمینه میتونه به بسیاری از سئوالات شما پاسخ بده.

    خوب حالا که راهش رو پیدا کردید باید شروع کنید و مدارک مورد نیاز برای ارسال به ACS رو آماده کنید. مدارکی که من ارسال کردم با توجه به وضعیت خودم به شرح ذیل میباشد:

    1. ترجمه شناسنامه یا ترجیحا پاسپورت توسط یک دارالترجمه رسمی و ممهور به مهر وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری (دارالترجمه رسمی در قبال دریافت مبلغی کلیه این عملیات را انجام میدهد)
    2. تهیه رزومه کاری مناسب و استاندارد با توجه به سوابق کاری و فعالیتها و توانمندیهای شما (هرچقدر روی یک رزومه خوب وقت بگذارید باز هم کمه)
    3. تهیه نامه سابقه کار از محل کار فعلی و محل کارهای قبلی با حداقل 6 سال سابقه مرتبط یا بیشتر (این نامه اگر بصورت فارسی باشد باید توسط دارالترجمه رسمی ترجمه شده و ممهور به مهر وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری گردد که برای این کار دارالترجمه ها از شما دفترچه بیمه نیز طلب خواهند کرد، ولی در صورتیکه بتوانید نامه سابقه کار را به انگلیسی بگیرید دیگر نیازی به دارالترجمه و ارائه دفترچه بیمه نیست)
    4. تهیه کپی از مدارک بین المللی (اگر انگلیسی است که نیاز به ترجمه ندارد. در غیراینصورت باید توسط دارالترجمه رسمی ترجمه گردد)
    5. فیش واریز مبلغ 400 دلار استرالیا به حساب ACS (روش و مراحل این کار در پست بعدی توضیح داده میشود)
    6. دانلود، چاپ  و تکمیل فرم مربوطه از سایت ACS برای کسانی که قصد ارسال مدارک را توسط پست دارند.

    امکان پر کردن فرمها و ارسال مدارک بصورت Online نیز فراهم شده است و اگر کارت اعتباری برای پرداخت وجه در اختیار دارید بهتر است از این طریق اقدام کنید و در غیراینصورت باید مدارک را توسط پست DHL به آدرس اونها ارسال کنید. تفاوت تکمیل فرم بصورت آنلاین و یا ارسال توسط پست فقط در زمان پاسخگویی و تاییدیه میباشد که در صورتیکه آنلاین این عملیات را انجام داده باشید سریعتر به نتیجه خواهید رسید ولی اگر توسط پست مدارک را ارسال کرده باشید باید 8 تا 10 هفته منتظر نتیجه بمانید.

    خوب من هم که توسط پست مدارک رو ارسال کردم و باید 8 تا 10 هفته منتظر بمونم تا ببینم چه دسته گلی به آب دادم، توی این مدت هم بیکار نخواهم نشست و به مطالعه برای امتحان IELTS ادامه خواهم داد.